Bratři Lumiérové

Auguste Marie Louis Nicholas (19. října 1862, Besançon, Francie – 10. dubna 1954, Lyon) a Louis Jean (5. října 1864, Besançon, Francie – 6. června 1948, Bandol), patřili mezi první filmové tvůrce.

Bratři Lumiérové pracovali v továrně, která v Lyonu vyráběla fotografické vybavení a zásoby. Inspirovali se prací T. Edisona a vytvořili si vlastní společnou filmovou kameru a projektor, lépe ručně přenosné a lehké zařízení, které mohlo promítat film více než jednomu diváku. Stroj byl pojmenován jako kinematograf a patentován byl v únoru 1895. Více účelné zařízení (kombinace snímání, kopírování a promítání) bylo výhodnější, protože více než jeden divák mohl sledovat film na velkém plátnu. Použit byl film šířky 35 mm a rychlost 16 snímků za sekundu (Po nástupu zvukového filmu na konci roku 1920 se stala standardem rychlost 24 snímků za sekundu).

První veřejná zkouška a demonstrace lumiérové kamery (kinematografu) byla provedena 22. března 1895 v suterénu Lumiérů. Způsobili senzaci díky jejich prvního filmu Dělníci opouštějí továrnu Lumiére v Lyonu (La Sortie des Ouviers de L'Usine Lumiere Lyon), i když který zobrazoval pouze každodenní rutinu - dělníci na oběd opouštějí bránou továrnu Lumiére.

Obecně známý pojem kino (slovo odvozené z kinematograf) se zrodil 28. prosince 1895 v Paříži, Francie. Bratři Lumiérové představili první komerční představení pro veřejnost v prvním biografu - ve sklepních prostorách Grand Café na Bulváru Kapucínů 14. Dvacetiminutový program zahrnoval deset krátkých dokumentárních filmů s dalšími dvaceti reprízami denně. Mezi tyto filmy patří:

  1. La Sortie des Ouviers de L'Usine Lumière à Lyon (1895) (Dělníci opouštějí továrnu Lumiére v Lyonu) (46 sekund)

  2. La Voltige (1895) (Skok na koně) (46 sekund)

  3. La Pêche aux Poissons Rouges (1895) (Rybolov zlaté rybky) (42 sekund)

  4. Le Débarquement du Congrès de Photographie à Lyon (1895) (Vylodění kongresu fotografů v Lyonu) (48 sekund)

  5. Les Forgerons (1895) (Kováři) (49 sekund)

  6. Le Jardinier (1895) (Pokropený kropič) (Zahradník) (49 sekund)

  7. Le Repas (de Bébé) (1895) ("Krmení dítěte") (41 sekund)

  8. Le Saut à la Couverture (1895) (Salta na dece) (41 sekund)

  9. La Place des Cordeliers à Lyon (1895) (Náměstí Cordeliers v Lyonu) (44 sekund)

  10. La Mer (Baignade en Mer) (1895) (Koupání v moři) (38 sekund)

Lumiérové se taktéž stali slavnými díky jejich 52. dokumentu s názvem Arrivée d'un train en gare La Ciotat (1895) (Příjezd vlaku do stanice la Ciotat), o kterém se traduje, že vyvolal u diváků zděšení, protože vlak zdánlivě najížděl přímo na ně.

Bratři Lumiérové považovali kinematografii pouze za technický vynález. Brali ji za hotovou věc, která se již nebude nijak vyvíjet. Na prvním veřejném promítání se byl podívat také Georges Méliès, který v kinematografii odhalil nové možnosti. Zatímco Lumiérové točili spíše dokumenty, které ukazují skutečnost, Méliès využil svých divadelních a kouzelnických zkušeností a vnesl do kinematografie efekty, filmové triky a hraný děj.

 

 

Zpět